torsdag 14 februari 2013

Sparta Prague vs Chelsea


Då var det dags för Europa League eftersom vi blev utslagna ur gruppspelet i Champions League, och nu ställs vi mot Sparta Prague. Rafael Benitez har med sig 19 spelare som han kan välja bland under mötet i Tjeckien i den första slutspelsomgången. EL är givetvis inte samma sak som CL, men det är ändå en stor tävling och en tävling som man vill vinna.

Benitez som har en stor tävling framför sig menar att små saker kan göra stora skillnader i tävlingen, och just därför anser han att koncentrationen är viktig.

"Jag vann UEFA Cupen med Valencia och gick till semi med Liverpool. Man måste koncentrera väldigt mycket då små saker kan göra stora förändringar. Det är det jag försöker göra och det är nog därför jag har lyckats."-säger Benitez.


"Sparta är ett bra lag och de har haft tid till att förbereda sig inför den här matchen. Det kommer att bli en stor match för dem, de har kvalité och kan passa runt bollen väldigt bra."

"De signerade David Lafata nyligen som leder skytteligan och det är viktigt för mig att jag förklarar för mina spelare att detta kommer bli ett svårt test."-förklarar tränaren.

Under mötet mot Sparta Prague kommer vi att få klara oss utan Oriol Romeu (skadad), David Luiz (avstängd) och Demba Ba (representerade Newcastle tidigare i tävlingen). Däremot är både Victor Moses och John Obi Mikel tillbaka tillsammans med kapten John Terry.

Eftersom Ba inte är tillgänglig bli Fernando Torres den enda anfallaren i truppen, och det ska bli spännande att se hur 28-åringen presterar.

"Det är ett problem, men vi ska försöka att hålla Fernando i form så att han spelar bra och att han förhoppningsvis gör mål."

"Men Victor Moses kommer tillbaka och han kan också spela som en anfallare om det behövs."

Att kapten John Terry är tillgänglig fastän han missade matchen mot Wigan på grund av skada är givetvis ett stort plus för Benitez då han saknar David Luiz i backlinjen: "Alla spelare som är här kan spela. Vi visste att Terry behövde anpassa sig efter matcherna, det fanns ingen reaktion i hans knä vilket var positivt. Man måste givetvis träna och spela matcher, men det är bara en tidsfråga innan han kan nå sin riktiga nivå igen."


Detta är inte första gången Chelsea möter Sparta Prague utan dessa två lag har spelat mot varandra en gång tidigare. Säsongen 2003/04 mötte vi dem i gruppspelet i Champions League där vi även hade Besiktas och Lazio i gruppen. Chelsea vann gruppen medan Sparta kom tvåa.


Det blev en 0-1 (William Gallas '85) vinst för Chelsea på bortaplan mot det tjeckiska laget medan det blev delad poäng på Stamford Bridge efter ett 0-0 resultat.

Det finns en stor chans till att vi återigen spelar fram en vinst mot Sparta precis som säsongen 2003/04 eftersom Chelsea spelarna verkar vara väldigt positiva inför det här mötet. 

"Jag känner mig extremt motiverad till att tävla i Europa League och jag är säker på att de andra spelarna också är det. Om vi gör bra ifrån oss i tävlingen kommer vår säsong bli mycket bättre."-säger mittfältaren Oscar. 

"Jag är väldigt glad över att få spela i Europa League för första gången, och jag hoppas att vi kan göra bra ifrån oss i tävlingen."


"Matchen mot Sparta Prague kommer att bli svår, med det är bra för oss om vi vinner tävlingen då det kommer hjälpa oss att förbättra vår säsong."-förklarar brasilianaren.

Jag personligen tror att Chelsea kommer vinna mötet mot det tjeckiska laget då vi helt enkelt är favoriterna. Däremot ska vi inte underskatta Sparta som kom tvåa i ligan förra säsongen och eftersom det är bortaplan så kommer vi givetvis få se upp extra mycket. Sparta Prague kommer att skapa chanser men det gäller att vi skapar flera chanser och försvarar riktigt bra. 

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar