onsdag 6 februari 2013

Back on track!


Nu är jag tillbaka! Det blev en lång resa, nästan två månader men nu ska jag börja blogga igen. Det har hänt mycket på sistone i klubben, och jag har kunnat följa Chelsea i Bangladesh. Genom att titta på matcherna har jag fått en känsla av att det är nödvändigt med en ny tränare efter sommaren och att spelarna själva har en känsla av att detta bara är temporärt. Resultaten efter matcherna har inte varit så jätte bra och vi har haft problem med att hålla kvar nollan då vi väldigt lätt släpper in mål helt plötsligt.

Chelsea har dock gjort en väldigt bra sak och det är att de har välkomnat Demba Ba till klubben. Bättre köp skulle inte kunna göras, och jag är jätte nöjd! Jag tror starkt på att anfallaren kommer göra väldigt bra ifrån sig och jag älskar hur han alltid är på plats och är aktiv under matcherna. Han gör det mycket lättare för lagkamraterna och det är en självklarhet att han måste få spela mer än Fernando Torres.

Vi har ju även fått säga adjö till en fantastisk spelare, Daniel Sturridge, och jag tycker det var rätt att sälja honom. Anfallaren behöver få speltid för sitt eget bästa, och det kan vi se genom att titta på Liverpool matcherna där han spelar helt fantastiskt.

Sedan måste jag ju bara nämna 8-0 vinsten över Aston Villa som var rena målkalaset! Det var länge sedan man njöt så mycket som man gjorde under den matchen då Chelsea spelade helt felfri!

Det gick bra ett tag efter den matchen men sedan började de oavgjorda resultaten i viktiga tävlingar så som FA Cupen då man bara siktar på en vinst. Dessutom förlorade ju vi även vissa matcher och förlusten mot QPR är till exempel en förlust som man inte kan acceptera. Däremot är jag väldigt glad över vinsten mot Arsenal till exempel. Det har alltså varit som en berg och dalbana då laget ibland har spelat fram bra resultat men ibland inte alls spelat godkänt. Allt som allt har resultaten inte varit helt godkända och jag tycker att laget skulle ha kunnat spela mycket bättra i vissa matcher.

***


Just nu är det många länder som ska spela landskamper vilket också betyder att vissa av våra spelare är och tränar med deras länder. Vi har ju till exempel en trio från Chelsea som spelar för Nigeria i den afrikanska cupen där det har gått väldigt bra för Nigeria. Nigeria som består av Chelseas John Mikel Obi, Victor Moses och Kenneth Omeruo är vidare till semifinal efter att de besegrade Didier Drogbas och Salomon Kalous Elfenbenskusten. Nu är det Mali som står på tur för nigerianerna.

John Mikel Obi menar att matchen idag (onsdag) mot Mali måste bli en vinst då de siktar på att vinna hela tävlingen. Det var en överraskande vinst mot Elfenbenskusten för de flesta då elefanterna var favoriterna men nu är det nigerianerna som är favoriterna mot Mali. Mikel förklarar att det bara är fokus som gäller.


"Vi måste fortsätta med det vi har gjort så här länge."-säger Mikel.

***


Den 27-åriga Demba Ba har varit vår enda nya spelare i truppen i januari. Demba Bas debut spelades i FA-Cup vinsten mot Southampton där han även gjorde mål.

Detta är Bas tredje engelska klubb och innan han signerade för oss spelade anfallaren för Newcastle. Innan England har anfallaren även spelat fotboll i Frankrike, Belgien och Tyskland.

"Om jag inte skulle ta alla dessa steg så skulle jag nog vara kvar i Paris med familjen och haft ett normalt jobb."-säger Demba Ba.

"Så jag tog mina chanser och det har hjälpt mig väldigt mycket. Jag provspelade för ett italienskt lag som spelade i fjärde divisionen och i flera lag i England och Belgien. Jag har lärt mig mycket från olika människor och genom att ha levt det livet."

"Jag gick framåt steg för steg. Först till Hoffenheim där jag befordrats till Bundesliga och hade en bra tre och ett halv års säsong. Därifrån kom jag till England."

"Jag började i Premier League i januari 2011, med West Ham, som gav mig en chans. Jag kommer ihåg att Avram Grant gav mig mycket självförtroende medan jag spelade. Sedan signerades jag av Newcastle, och där spenderade jag 18 fina månader." -säger Chelsea anfallaren som nyligen bröt näsan mot just Newcastle i 3-2 förlusten.

"Jag har provspelat i många mindre lag men alla dessa erfarenheter har gjort mig till den spelare jag är idag."

I Chelsea har det gått galant för Demba Ba, då han redan har gjort tre mål samtidigt som man märker att han trivs med att bära på den nya blåa tröjan.

"Jag har alltid respekterat de positionerna jag har spelat i och den tröjan jag har burit."


"Jag ger allt tills sista minuten eftersom jag spelar för klubben. Jag respekterar tröjan och jag kämpar för det. Det är mentalitet."-förklarar Ba.

"Jag gör bara mitt jobb och anfallarens jobb är att hjälpa laget till att vinna matcher genom att först och främst göra mål."

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar