måndag 3 december 2012

We want our Chelsea back


"We want our Chelsea back" är en mycket känslosam och stark mening. Vi supportrar säger det inte bara för att fördriva tiden utan vi säger det för att en viktig person måste få höra den meningen. Den viktiga personen är mannen som äger klubben, mannen som har all makt och kan ändra om laget när han känner för det. Han är inte ond utan jag är säker på att han inte vill skada oss fans, tränaren eller spelarna, men ibland kan han verka väldigt grym. Roman Abramovich är mannen som tog över Chelsea 2003 och sedan dess har han gett sitt hjärta och själ till klubben, men då och då har han fattat fel beslut, och dessa beslut har tyvärr skadat klubben.

När vi  fans säger att vi vill ha vår Chelsea tillbaka så menar vi inte att attackera spelarna eller tränaren på något sätt, inte heller vill vi attackera vår ägare, men vi vill att han ska veta vad vi har i hjärtat. När vi säger gamla Chelsea menar vi exakt den Chelsea som ägaren själv lyckades skapa, det är alltså hans Chelsea vi saknar och älskar. Eftersom Roman nu har upprepat samma misstag om och om igen anser vi Chelsea fans att Roman måste få höra vad som är rätt och fel, vi anser att han måste få höra hur bra hans Chelsea en gång i tiden var och att vi nu inte känner igen vårt älskade lag.

När Chelsea mötte Juventus frågade min bror mig: Hur känns det att inte känna igen sitt eget lag? Det måste kännas tungt? Mitt svar var en tom blick mot honom och ett oroligt och fundersamt leende.

När matchen väl var slut och när jag väl låg i min säng och tänkte på hur det hade gått för Chelsea så insåg jag hur ledsen jag egentligen var. Det var sant, jag kände inte igen mitt lag och det är det värsta som kan hända ett fan. Att inte känna igen sitt eget lag innebär givetvis att stora förändringar har skett, negativa förändringar. Det är just sådana förändringar som gör så att man ligger där i sängen och tittar upp på taket och undrar hur det ska gå med laget. Man vet inte hur man ska reagera men samtidigt vill man ändå släppa ut sina känslor.

Jag vet inte om Roman är medveten om hur mycket hans handlingar har påverkat oss fans, men jag önskar att han får veta att det finns Chelsea fans runt om i världen som ligger i sängen under sömnlösa nätter och oroar sig över sitt älskade lag. Vi älskar Chelsea lika mycket som Roman älskar laget, och när vi säger att vi vill ha tillbaka vår Chelsea så menar vi inte att attackera honom, utan vi hoppas på att han ska förstå våra starka känslor till laget som både han och vi älskar.

Vi ska tacka Roman för allt han har gjort för klubben. Utan honom skulle vi inte uppleva de fantastiska stunderna som vi har haft med Chelsea. Men att samarbeta och få hjälp av någon annan är aldrig fel, och det Roman borde göra är att öppna upp sitt hjärta och lyssna på oss för en gångs skull. Han borde veta att vi vill hjälpa honom och att vi vill samarbeta med honom. Vi fans har lika stor inverkan som Roman har, för utan oss fans skulle Chelsea inte heller vara där de är nu. Vi har lika mycket rätt till att vilja lagets bästa som Roman har, men det enda som skiljer sig är att vi inte kan fatta besluten medan Roman kan. Detta leder till att vi då försöker hjälpa Roman genom att vi gör oss hörda under matcher eller i texter som denna.

Jag tror att ni har förstått vad jag vill komma fram till. Med det här inlägget vill jag förklara att både Roman och vi egentligen vill Chelseas bästa. Roman är inte ond, utan han tänker fel medan vi fans inte heller är onda, utan vi vill bara att Roman ska höra oss. Det jag hoppas på är alltså att Roman tänker igenom och ger oss en chans. Samarbete leder alltid till framgång.

Keep the blue flag flying high!

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar