lördag 15 december 2012

Drogba på Cobham. Benitez och Ivanovic inför finalen


Didier Drogba kommer alltid att vara kvar i Chelseas hjärta och Chelsea kommer alltid finnas i Drogbas hjärta. Det finns en speciell relation mellan klubben och spelaren som aldrig kommer att brytas, och för några dagar fick Drogba ta emot ett prestigefullt pris efter att fansen röstade fram honom som bästa spelaren någonsin I Chelsea. 

"Det är en ära för mig och det är speciellt eftersom jag som utländsk spelare tar emot ett pris i England, i Chelsea, det betyder jätte mycket för mig. Jag har spenderat åtta fantastiska år här och jag lärde mig något varje dag, det är fantastiskt. Rösterna visar att jag klarade provet efter åtta års inlärning, jag har äntligen klarat det!"-säger legenden Drogba.

Nu när den kinesiska säsongen har paus så passar Drogba på att komma tillbaka till det laget han älskar för att träna på Cobham och förbereda sig inför African Cup of Nations.

"Det känns som att jag är hemma, och det är fantastiskt att folk fortfarande kommer ihåg mig, jag uppskattar det. Det känns verkligen bra." - förklarar Drogba.

Som pris fick Drogba ta emot en fin tavla med fantastiska minnen på.

"Den ska hänga på väggen hemma. Den betyder mycket för mig. Efter allt vi gjorde i Champions League, och allt vi gjorde förra säsongen, det var en konstig säsong eftersom vi inte gjorde så bra ifrån oss i ligan, men vi vann Champions League. Vi hade mycket känslor, det var en galen säsong. Den skulle ha kunnat sluta dåligt men om man tänker efter nu så är det wow, bara wow."-säger ivorianen.

"Jag känner fortfarande att jag är en del av Chelsea, fastän jag inte är här. Min son spelar här!"
 
***


Imorgon alltså på söndag är det dags för finalmatchen i FIFA Club World Cup vilket innebär att vi har möjligheten till att vinna vår första titel den här säsongen. Benitez som är här för att vinna titlar med Chelsea kommer att försöka göra allt för att leda laget till vinst mot finalisterna Corinthians. Än så länge verkar tränaren vara väldigt motiverad då han låter oerhört positiv. 

"Det finns mycket som är positivt. Jag är imponerad över deras mentalitet, engagemang och passion. Man kan se att de lär sig något i varje träningspass."-säger Rafa Benitez.

"Detta är bra när tränaren tänker på framtiden. Vi ska försöka ha kvar vinnande mentaliteten, fortsätta att hålla spelarna hungriga för utmana för trofèen."

"Hemligheten för oss är att jobba hårt och göra det rätta. Ibland fattar man rätt beslut och ibland fel, men nyckeln till framgång är alltid att jobba hårt."

Det blev en ganska säker och fin vinst mot det mexikanska Monterrey och målet kommer nog vara att spela på samma sätt mot brasilianarna. 

"När man pratar om brasilianska klubbar så måste jag bara nämna deras fantastiska  kvalité. De har ett väldigt bra system, de är organiserade och de vet vad de ska göra."-förklarar Benitez.

"Corinthians är väldigt defensiva, det kommer att bli väldigt svårt att skapa chanser. Det kommer bli en tuff match."

"De har många bra spelare, inte bara Paulinho, jag gillar Cassio, målvakten. Corinthians är väldigt kompakta och de har spelare som kan skapa en förändring, så förhoppningsvis ska vi kunna hålla koll på dem."

"Det som är bra med Chelsea är att jag kan välja vilken spelare som helst men de kommer ändå att prestera."


"Min prioritet är att vinna. Om vi kan vinna så kan vi sedan se vad nästa steg är. Mitt jobb är att göra det bästa jag kan på planen, att utveckla laget, och om vi vinner trofèer kommer det bli ännu bättre."-förklarar spanjoren.

Detta är inte första gången vi möter Corinthians utan år 1929 var första gången vi spelade mot det brasilianska laget under en resa i Sydamerika. Chelsea som spelade i Division två lyckades inte vinna men de förlorade inte heller utan det blev en oavgjort match efter 4-4.

Den här gången räcker det däremot inte med ett oavgjort resultat utan den här gången är det vinst som gäller, och det är Chelsea väl medvetna om, speciellt Branislav Ivanovic.

"Det här är en nyckelmatch, en av de viktigaste matcherna. Vi vet hur vi måste spela i finaler, vi måste vara förberedda och vi förväntar oss en väldigt svår match."-förklarar försvararen.


"Vi förbereder oss genom att titta på olika klipp från vår match, men också genom att titta på Corinthians i semi-finalen. Vi vet att det kommer bli tufft, de försvarar väldigt bra. En final är en helt annan match och små detaljer kan göra skillnader, så vi måste vara fokuserade från första början. Jag vet att vi kommer vara redo för detta."

"Den här matchen påminner om Champions League finalen, när vi spelade på bortaplan. Det kommer finnas många brasilianska supportrar och våra supportrar kommer också att vara där. Vi ska försöka att anpassa oss snabbt och vara fokuserade."

"Detta betyder mycket för oss, vi vet hur stor tävlingen är i Sydamerika, det är stort. För oss är det lika stort."

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar