onsdag 28 november 2012

Rafa Benitez presskonferens inför Fulham


Idag kväll är det redan dags för ännu ett Premier League möte och även denna match ska spelas på Stamford Bridge. Det är dags för ett derby-möte då vi möter Fulham som ligger på tionde plats med 16 poäng. Det gäller att Chelsea vinner den här matchen nu när vi verkligen behöver viktiga poäng, och dessutom spelas matchen på hemmaplan så detta borde vara en fördel för oss.

"Det är en derby, de är inte våra största rivaler, vi respekterar Fulham men det är inte den största derby-matchen."-säger Rafael Benitez.

"Det viktigaste är att vinna, och om vi kan göra det med stil så är det ännu bättre, men vi ska satsa på att prestera bäst ifrån oss."

"Mentaliteten och attityden hos spelarna är väldigt bra, de är pigga under träningarna. Vi ligger under press, de vet att vi har ett stort ansvar men de fokuserar på matcherna."-säger spanjoren.

Detta blir Rafas andra match som Chelsea tränare efter mötet mot City som slutade 0-0.

"Vi har givetvis analyserat den matchen." -säger Benitez om söndagsmötet.

"Vi spelade bra mot ett bra lag. Vårt försvar var starkt och vi lyckades hålla nollan för första gången sedan september, så det var ganska positivt."

"Det blev däremot lite svårare när det kom till bollinnehavet och anfallsspelet. Laget hade 46 % bollinnehav mot Juventus men släppte in tre mål. Söndags matchen handlade nästan om samma sak, förutom att vi inte släppte in några mål."-förklarar Benitez.

"Vårt försvar förbättras, vi måste hålla kvar samma nivå i anfallsspelet och förhoppningsvis ska vi kunna göra mål. Det handlar om att hitta rätt balans."

När det gäller anfallet är det ytterst viktigt att Benitez får igång Fernando Torres. Ännu än har man inte fått se några tydliga tecken på förbättringar och utveckling hos anfallaren.

"Jag ska försöka ge han självförtroende, jag ska försöka se vad han kan göra på olika sätt och förbättra honom-tillsammans med resten av laget."-förklarar Rafa.

"Han (Torres) kan komma tillbaka igen och utvecklas men laget måste hjälpa honom."

Rafa passade även på att kommentera Chelsea supportrarna då han vet att han inte är så omtyckt av alla på Stamford Bridge.

"Om en spelare inte får stöd från supportrarna skulle jag sagt åt spelaren att vara fokuserad, att försöka göra det han ska, inte påverkas och koncentrera sig på fotboll."

"Jag förstår fansen känslor och jag förstår hur de känner på grund av min tid i Liverpool och rivaliteten."-säger Benitez.

"Jag vill bevisa att jag är här för den rätta anledningen, jag är här för att vinna och om jag kan göra det så kommer de att bli nöjda. Jag koncentrerar mig på mitt jobb och försökar att utveckla spelarna, då kommer det bli lättare att vinna matcher och få fansens stöd."

"Allt jag kan säga är att jag jobbar hårt. Jag ser till att prata med alla spelare och jag förbereder allting inför matcherna."

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar