onsdag 6 juni 2012

VÄLKOMMEN EDEN HAZARD


I början stod det mellan Manchester City och Manchester United. I ett TV program frågade de Eden Hazard, vilket lag hejade du på under det avgörande mötet mellan City och United? Eden svarade: Manchester. Folk var säkra på att det skulle bli ett av de två lagen, men att Chelsea sedan skulle hoppa in i racet och vinna honom var ganska oväntat.

"Jag pratade med Joe Cole (Lille spelare) och han sa att Chelsea är det rätta laget för mig. Han sa att han verkligen kunde se mig i Chelsea tröjan, så när jag ser honom nästa gång ska jag säga att han hade rätt."


"Det är en dröm som har gått i uppfyllelse. Jag kan inte vänta tills jag får starta säsongen så att jag kan träffa mina nya lagkamrater, fansen och alla andra som är involverade."- sa Eden Hazard till Chelseas officiella hemsida.

"Jag vill spela så många matcher som möjligt, göra så många mål som möjligt och vinna en plats i supportrarnas hjärtan."

"I slutändan handlar det om att vinna titlar för en spelare. Jag vill vinna så många titlar som möjligt, vilket är en annan anledning till att jag kom till Chelsea eftersom laget har vunnit mycket under en lång tid nu, och jag hoppas på att jag kan vinna många titlar under min tid här."


"Jag tittade på Champions League finalen som alla andra gjorde. Det sätter lite mer press på spelarna som redan är där men de är vana vid det, och jag tror att jag är ganska bra på att hantera tryck."

Den 21-åriga Hazard har varit ett stort lockbete en lång tid nu och hans ålder har varit en överraskande faktor. Flera lag har visat intresse för belgaren men tillslut valde han oss.

"Det är sant att det fanns andra lag för mig, men när Chelsea vann Champions League så tänkte jag, varför inte? Det var ett komplicerat val med många olika involverade faktorer, men Chelsea har bra spelare och är mästare i Europa."

Eden Hazard kan fortfarande inte prata flytande engelska, men detta verkar inte vara något problem för spelaren.

"Jag känner redan folk här, och det finns några fransk talande, jag tror att jag har fattat det rätta beslutet."

Chelsea signerade Eden från det franska laget Lille, och det finns givetvis några skillnader mellan fransk och engelsk fotboll.

"De största skillnaderna är arenorna och atmosfären, och spelarna kommer att vara tekniskt bättre."

"Det finns en tendens att folk tror att franska ligan inte håller samma standard, men jag håller inte med. Jag tycker att det är en av de bästa ligorna i Europa, det finns några väldigt starka lag, särskilt inom försvaret, det är alltid svårt att göra mål."-förklarar Hazard.

Fakta

Född: 7:e januari 1990
Längd: 172cm
Vikt: 72kg
Nationalitet: Belgisk
Position: Vänsterytter, offensiv mittfältare


Eden Hazard signerade för Chelsea från Lille där han började spela 2005 efter att ha tackat för sig i det belgiska laget Tubize. Han har sammanlagt spelat 192 matcher för Lille och gjort 50 mål. I ligan har han spelat 147 matcher och gjort 36 mål.

Redan i 17 års åldern blev Hazard Ligue 1:s "Player of the Year" för hans enorma prestation. Under hans fem år i den franska klubben lyckades han vinna dubbeln säsongen 2010/11. Under hans senaste säsong i Lille gjorde han 21 mål i 48 matcher och låg bakom 18 assister.


När det gäller landslaget så gjorde han debut för Belgien när han var 17 år gammal mot Luxemburg i november 2008 då han fick hoppa in sent i  matchen.

Spelstil



Eden Hazard är en teknisk winger som är bra med både höger och vänster fot. Han är smidig, snabb och kreativ samtidigt som han även är bra på att samarbeta med hans lagkamrater. Det är inte oftast man heller få se Hazard skadad. Spelaren har även bra acceleration vilket gör så att han oftast kan vinna svåra dueller när han tar sig förbi motståndarna. Hazard är också väldigt effektiv när det gäller kontringsspel, och är bra på att skjuta frisparkar och straffsparkar.

Välkommen Eden Hazard!

/ Rukksar

2 kommentarer:

  1. Hej! har en fråga du som verkar kunna.. Har Kalou och Bosingwa lämnat Chelsea eller är de fortfarande kvar i väntan på om de ska få ett nytt kontrakt?

    SvaraRadera
  2. Hej! Nej de har inte lämnat Chelsea än, vi får se vad som händer under sommaren!

    SvaraRadera