fredag 16 september 2011

En positiv Juan Mata anpassar sig i Chelsea mer och mer


Han gjorde mål i hans första Premier League match och han gjorde mål i hans första Champions League match som Chelsea spelare. Ja, jag pratar givetvis om vår fantastiska winger från Valencia, Juan Mata! Nu har Juan spelat tre matcher för Chelsea och i varje match har Mata lyst upp och sett till att få upp Chelseas spel, vi kan bara vara nöjd med denna fantastiska nyförvärvda spanjoren. Nu ser Mata framemot det engelska spelet och hoppas på att lära sig mer och mer för varje dag, samtidigt som Mata redan har lärt sig en massa och kan sammanfatta det engelska spelet på ett bra sätt.

"Engelska ligan är annorlunda och jag känner att detta är en möjlighet för mig för att jag ska kunna växa och lära mig mer som en fotbollspelare i en ny spel stil. Det är mer konkurrenskraftigt, det finns mycket mer fart i spelet och jag har lärt mig en massa i de två matcherna som jag spelade mot Norwich och Sunderland."- säger Juan Mata.

"Premier League är annorlunda, den har en annan uppsättning av egenskaper och kvaliteter med ett mycket fysiskt spel."

Det är dock inte bara spelet som Mata vill förbättra på, utan spanjoren hoppas också på att lära sig mer engelska och kunna prata på engelska under hans kommande intervjuer i framtiden. Mata har också haft en mycket trevlig tid i London efter hans flytt från Spanien och förklarar att han älskar staden och de fantastiska platserna man kan besöka i London.

"Jag går på lektioner för det engelska språket och detta kommer leda till att jag växer som person och upplever en ny kultur." - säger den positiva Mata.

Men det är inte bara det engelska språket som Juan studerar just nu, utan han studerar även en idrott och marknadsföring som distanskurs i universitet i Madrid. Mata försöker prioritera och göra allt annat som de flesta i hans ålder gör samtidigt som han också är en fotbollsstjärna.

Det verkar som att allt fungerar perfekt för Juan Mata, och även samarbetet mellan hans nya tränare och honom verkar fungera fint.

"Jag tycker att det är viktigt att jag har förtroende för Villas-Boas idéer. Vi pratade om de olika stilarna som vi kan använda. Han har en mycket offensiv och dynamisk spelstil, och jag tycker att han visade det i Porto där han vann titlar förra säsongen." - förklarade Mata.

"Sakta men säkert får vi det resultatet vi vill ha. Vi vinner förtroende och anpassar oss till tränarens idéer om hur vi ska spela som ett starkt, snabbt och dynamiskt lag. Jag tycker att vi visade det mot Leverkusen och saker och ting börjar gå bra. Laget i sig består av många talangfulla spelare, jag är bara en av de spelare som vill ge mycket när tränaren låter mig få spela." - sa Mata.

Matas nästa match lär alltså bli borta mot Manchester Untied, och spanjoren har tidigare besökt Old Trafford med hans före detta lag Valencia. United som har varit oerhört starka i år har inte förlorat en enda match i ligan än, och Mata anser att United är en stor utmanare.

"Vi har just startar den här säsongen och de hade en starkt inledning men vi närmar oss gapet, vi är bara två poäng ifrån dem, en sträcka vi kan täcka väldigt snabbt och lätt. Vi har visat att vi kan vinna, vi befinner oss i början av säsongen, och det finns fortfarande mycket att spela för." -förklarade Juan.

Vi får tacka Torres för att vi har en sådan duktig och positiv winger i Chelseas trupp just nu, för enligt Juan Mata var det Torres en person som lyckades övertala honom för att signera för Blues.


"Jag pratade med Torres, och han uppmuntrade mig för att komma hit. Han sa att det skulle vara bra för mig om jag kom till ett större lag med fantastiska spelare och en fantastisk manager."

Precis som Chelseas andra spelare passade även Juan på att hylla Fernando Torres för hans insats i Chelsea under den senaste tiden. Mata tycker att Fernando var mycket duktig mot Leverkusen vilket alla kan hålla med om, där han gjorde två fina assister.

"Jag tror att Fernando fortfarande är samma spelare som han var förut, inget har förändrats. Han är en stor spelare som har visat att han kan göra många mål."- sa Mata, som tror att Torres bara går igenom en liten dålig fas vilket kan hända vilken spelare som helst.

Juan Mata är övertygad om att detta är Torres säsong och att allt bara handlar om en tidsfråga innan Torres bevisar att Mata har rätt.

På tal om Fernando Torres så måste jag också skriva om att rapporter från Italien menar att Chelsea kanske kan gå med på ett avtal med AC Milan där man ska byta Torres mot Robinho eller Pato, men det sägs att Blues är mer intresserade av Pato än Robinho.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar