måndag 22 augusti 2011

Juan Mata i fokus. Nytt om Drogba och Alex.


Mina damer och herrar, jag är härmed väldigt stolt över att få presentera vår nya krigare, Juan Mata! Juan Mata, är varmt välkommen till Chelsea FC efter att ha spenderat fyra år i hans före detta spanska klubb Valencia CF. Vår krigare går nu igenom läkarundersökningen innan han är helt klar för det kungsblåa laget.

Juan Manuel Mata Garcia är en man som föddes år 1988 i Burgos, Spanien. Den mannen är nu 23 år gammal och har lyckats skapa en ljus fotbollskarriär. Mata lyckades utveckla sig bäst som en vänster mittfältere, och spelar alltså som en winger. Under en ganska lång tid har många Chelsea supportrar velat få se en ny vänster mittfältare, och detta har Abramovich vetat, så nu mina vänner, har vi Mata som den nya yttermittfältaren i Chelsea.

Juan Matas karriär började i klubben Real Oviedo som just nu befinner sig i Segunda Division B- Group 2. Matas pappa var precis som Mata, en fotbollspelare, och spenderade den största delen av hans karriär i Real Oviedo, vilket gjorde så att sonen började därifrån och spelade för laget i tre år. När Mata hade fyllt 15 år, fick han möjligheten att flytta till storlaget Real Madrid, och detta hände år 2003. Efter flytten från Oviedo såg Mata till att jobba upp sig och hamnade i första junior laget för Real Madrid. År 2006 lyckades Mata klättra upp till Real Madrids B lag, men mer än så blev det inte.

Fastän Juan aldrig spelade för Reals A-lag hade andra lag ändå lagt märke till honom, och 2007 signerade Valencia CF Juan. De hade upptäckt hans talang, och det var ingen snack om saken, han var värd att få spela för Valencias A-lag.

År 2008 lyckades Mata göra två mål i en Copa del Rey semifinal match mot ligamästarna Barcelona, och detta gjorde så att hans Valencia gick vidare till finalen. Finalen spelades mot Getafe, och fortfarande var Mata igång och nätade det första målet för Valencia. Valencia vann sedan matchen med 3-1. Under den säsongen blev Mata "Valencias best young player". Sedan dess har Matas fantastiska karriär flutit på mycket fint och har till exempel lyckats ersätta Silva och Villa på ett bra sätt, och detta gjorde så att storlaget i London fastnade för honom.


Juan har varit en del av Spaniens landslag i VM 2010, och var också en nyckelspelare för Spaniens U-21:a denna sommar när de vann EM i Danmark.

Mata som också har varit länkad till Arsenal, har totalt gjort 42 mål för Valencia i 164 matcher.

Den här gentlemannen är älskad av de flesta Valencia supportrar på grund av hans otroliga fart som han kan sätta igång i en match. Mata har mycket snabba fötter och kan leka med bollen på ett avancerat sätt. Han är även känd för sina löpningar, detta är alltså en man med mycket löpvilja. Det är exakt det här man har velat ha i Chelsea. Iallafall jag, jag har velat se en ung winger som löper mycket, är snabb och speedar upp spelet på ett avancerat sätt vid kanterna. Mata kan samarbeta, bjuda på fina passningar, hitta fina luckor, springa och hantera bollen. Välkommen Juan Mata!

                                                         ***


Det verkar som att Villas-Boas har börjat tveka över Drogba, det skriver iallafall Daily Mail. Innan matchen mot WBA meddelade bossen att klubben skulle komma överens om ett nytt kontrakt för Drogba, men nu verkar det som att allt inte är helt säkert än.

Efter att ha bänkat ivorianen från starten i Chelseas två första Premier League matcher, säger AVB så här:

"Jag vet inte vad som händer. Didier vet om våra erbjudanden och han har gjort ett erbjudande, och vi utvärderar vissa saker. Jag kan inte säga exakt om han vill ha en längre deal än det som har erbjudits."


Juventus har under den senaste tiden visat stort intresse för Alex. Alex är medveten om det och anser att Juve skulle vara ett bra alternativ för honom, men dock tror han inte att Chelsea kommer gå med på ett lån. Juve skulle alltså kunna tänka sig låna Alex, men om brasilianaren ska bort från Chelsea i år, så lär det inte bli genom lån.

"Jag skulle älskar att få spela i Italien, och jag hoppas att jag kan uppfylla den drömmen innan jag avslutar min karriär. När jag pratade med min agen sa jag att Juve är ett bra alternativ för mig."- sa Alex.

"Nu är allt upp till Juvenuts, de måste komma överens med Chelsea. Det är inte troligt att klubben kommer acceptera ett lån." -sa 29-åringen tillslut.

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar