fredag 20 maj 2011

Petr Cech, Chelsea player of the year


Petr Cech tar hem det största priset, alltså Chelsea player of the year, efter att ha visat oss fantastiska räddningar och kämpat för Chelsea i varje sekund under varje match den här säsongen. Ett stort grattis till Cech som är den 43:e Chelsea spelaren som får ta emot detta prestige fulla priset! Vi supportrar har alltså röstat fram Cech, och över 28,000 supportrar såg till att rösta. Priset utdelades till av vår fantastiska tränare Carlo Ancelotti.

Petr Cech berättade glatt att han är oerhört glad över att ha röstats fram som Player of the year, och förklarar hur mycket han uppskattar detta. Sedan förklarade han även att det inte är lätt som målvakt att vinna priset bland alla andra duktiga spelare i samma lag.

" Jag har älskat den här klubben sedan jag började spela här från första början, och jag känner mig hemma här"- sa Cech som nu har spelat sju år för Chelsea. Sedan fortsatte han: " Det finns fortfarande kvar vissa spelare som fanns här när jag kom hit första gången, och vi har haft fantastiska år, sämre år och vanliga år tillsammans, men jag har ändå alltid känt mig hemma med dessa spelare, och det är därför jag ser framemot framtiden." 


Ancelotti som delade ut priset till hans målvakt berättar att han är glad över att Cech vann priset på grund av hans fantastiska prestationer. Det är inte bara målvaktens prestation som bossen uppskattar utan även hans personlighet, och innan bossen lämnade över ordet till vinnaren önskade han en bra fortsättning för Cech i Chelsea.

Petr Cech avslutade han tal genom denna mening: " Du vill alltid vinna allting, men speciellt Champions League, och det är det enda som fattas just nu." 

Inom topp tre kunde man även hitta Branislav Ivanovic och Didier Drogba. ( Cech blev nummer 1). 

Ashley Cole röstades fram som Chelsea players player of the year. Det här priset röstades fram av Chelsea spelarna. Cole tog emot priset mycket glatt och förklarade att han ser hela laget som en familj och att det känns väldigt bra över att veta att han är en del av familjen.

" Jag gav aldrig upp, vi har alltid haft förtroende men i år gick det inte som vi ville, men nästa säsong ska gå bättre och vi ska vinna tillbaka vår titel" - sa 30-åriga Cole. 

Här tog det inte slut, utan prisutdelningen fortsatte och Ramires vann priset för Goal of the season. Brasilianaren vann priset på grund av hans fantastiska mål mot Manchester City efter att Chelsea vann med 2-0. 


Priset Young player of the year utdelades till 18-åriga Josh McEachran som gjorde sin första debut för A-laget 2010. Efter hans debut har mittfältaren bara sett till att imponera mer med hans fantastiska talang inom fotbollen. 

Efter att ha tagit emot priset sa Josh mycket stolt: "Detta är mitt första riktiga pris, och jag är verkligen glad över att ha vunnit priset. Min debut var precis det jag väntade på, för jag har varit i Chelsea sedan jag var sju år gammal, så detta är dröm som har blivit sann." 


Därefter fick Ron Harris, Chelseas gamla kapten också ett speciellt pris för hans 795 spelade matcher för klubben. Chelsea vann första FA cupen med Harris som kapten, år 1970. Priset utdelades av Ron Harris föredetta lagkamrat John Dempsey.

Prisutdelningen avslutades tillslut med några ord från Ancelotti: " Josh är en väldigt duktig spelare, han har mycket kvalité. Vi vann reserv ligan, och vi hoppas på att vi ska kunna låta flera unga spelare få spela i A-laget framöver. Jag vill också tacka alla från Ramires eftersom han inte pratade. Ashley har spelat bra hela tiden, och han har fantastiska erfarenheter. Han är den bästa vänster backen i världen. Vi har en massa fantastiska spelare i Chelsea och jag är glad över att jag får träna dessa spelare varje dag." 



Så här har det sett ut de senaste 4 åren:

CHELSEA PLAYER OF THE YEAR

Joe Cole 2008
Frank Lampard 2009
Didier Drogba 2010
Petr Cech 2011

CHELSEA YOUNG PLAYER OF THE YEAR

U-18 laget 2008
Michael Manicienne 2009
U-18 laget 2010
Josh McEachran 2011

CHELSEA GOAL OF THE SEASON

Juliano Beletti mot Tottenham 2008 (hemma)
Michael Essien mot Barcelona 2009 (hemma)
Ashley Cole mot Sunderland 2010 (hemma)
Ramires mot Manchester City 2011 (hemma)

CHELSEA PLAYERS PLAYER OF THE YEAR

Ricardo Carvalho 2008
Ashley Cole 2009
Florent Malouda 2010
Ashley Cole 2011


/ Rukksar

1 kommentar: