fredag 19 november 2010

Essien berättar om hans inspiration


Varifrån kommer den fantastiska inspirationen om Essiens fond? Vart fick han sin inspiration ifrån? Jo, det var från hans mamma som jobbade hårt för att Essien och hans systrar skulle kunna gå till skolan, och må bra. Det är från hans mamma som han har fått den fantastiska inspirationen ifrån. Men det finns en viktig anledning till, och det är dedikerat till en speciell person för Essien. Denna person var Essiens storebror som dog innan Essien föddes.

" Han var ute för att leta efter vatten till familjen, men han föll ner i ett vattenhål och dog." - Berättade Essien

Det var så Essien fick den underbara iden. Genom denna fond ska barn hållas borta från sådana situationer som Essiens bror utsattes för.

Essien vet hur jobbigt det är för en mamma att förlora sitt eget barn :
" Jag vill inte att andra mammor ska gå igenom sådana situationer som min mamma gjorde. Min mamma är en fantastisk människa. Hon tog hand om fem barn och gav allt vi behövde."

Han berättade även att hans mamma aldrig fick möjligheten att gå till skolan, men hon gav ändå allting till barnen. Dessa möjligheter gör så att många barn inte får det de egentligen behöver. Essien känner att han måste ge barnen möjligheten till att följa deras drömmar, och så att de kan bli det de vill till slut.

Efter att ha förlorat sonen var Essiens mamma väldigt försiktig med vår mittfältare. Det var oftast bara för två dagar då Essien kunde lämna byn han bodde i på grund av att hans mamma inte ville släppa iväg honom. Ibland kunde vissa klubbar komma och fråga Essiens mamma om han skulle kunna få börja i deras lag, men svaret brukade vara ett Nej. Trots allt tvivel brukade hans mamma ändå alltid köpa en ny fotboll då hon gick till marknaden. Hon visste att det var Essiens rätta väg, men det var den tragiska händelsen som alltid hindrade henne till ett Ja. Men efter att ha förklarat för henne, och haft långa samtal lyckades Essien tillslut övertala henne, och det var då Essiens fotbollskarriär började. Som liten var Essiens dröm alltid att börja spela fotboll i Barclays Premier League, och gissa om hans dröm har gått i uppfyllelse?


" Allt jag ville göra var att spela fotboll. Min dröm har gått i uppfyllelse." - Berättar Essien.

Nu har Essien ett fantastiskt liv, då hans dröm har gått i uppfyllelse. Han får till och med hjälpa Ghanas barn. Men vad har han tänkt att göra sen då fotbollskarriären kommer att förvandlas till minnen i framtiden?

Essiens berättar: " Det sista jag skulle gjort är politik. Jag hatar politik. Jag tror att jag kommer jobba med min fond."

/ Rukksar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar